Google podaje, że aż 45% wszystkich wyszukiwań dotyczy firm lokalnych. Ta liczba wzrosła aż pięciokrotnie w przeciągu ostatnich kilku lat. Inne badanie pokazuje, że około 1/3 użytkowników sieci wyrobiła już sobie nawyk zlustrowania firmy usługowej lub sklepu za pomocą Google, jeszcze zanim w ogóle wybierze się na zakupy. O tym, jak skuteczne jest pozycjonowanie SEO, swojej działalności w sieci przekonały się już rzesze przedsiębiorców, marketingowców, aktywistów lub menedżerów. Okazuje się jednak, że można docierać do klienta jeszcze precyzyjniej, poprzez stosowanie pozycjonowania lokalnego. O omówienie tego zagadnienia poprosiliśmy ekspertów z agencji SEOSEM24 z Krakowa – zwycięzcy branżowego rankingu Rating Captain, w którym właśnie w szranki stawały firmy zajmujące się lokalnym pozycjonowaniem SEO.
Jak działa pozycjonowanie lokalne SEO?
Pozycjonowanie lokalne SEO działa podobnie jak każde inne pozycjonowanie SEO. Różnica polega na skupieniu swoich starań na takim wypozycjonowaniu swojej strony, domeny lub wizytówki GMF, aby była najlepiej widoczna dla użytkowników sieci z danego regionu. W dużym stopniu sprzymierzeńcem jest tu samo Google, które domyślnie stosuje wyszukiwanie lokalne za pomocą geolokalizacji. Algorytmy Google, o ile nie zostaną inaczej ustawione przez użytkownika, rozpoznają fizyczną lokalizację użytkownika i starają się dopasować wyniki wyszukiwania do jego najbliższej okolicy. Ma to sens, gdyż istnieje wiele branż usługowych czy handlowych, które obsługują klientów niemal wyłącznie lokalnych – np. gastronomia, usługi motoryzacyjne, kosmetyczne czy stomatologiczne. Nadal pozycjonowanie skupia się na dostosowaniu swojej strony do wymogów algorytmów Google, uporządkowaniu treści i struktury wewnętrznej serwisu a nade wszystko – do stosowania skutecznych fraz kluczowych. Tym razem jednak szczególnie nacechowanych lokalnie – np. z zawartą nazwą miasta, dzielnicy czy nawet ulicy. To jednak nie wszystko, gdyż w pozycjonowaniu lokalnym istotne są też inne specyficzne czynniki oraz stosowane narzędzia.
Sposoby na lepszą widoczność w wyszukiwaniu lokalnym – porady SEOSEM24 Kraków
Pytani przez nas specjaliści od lokalnego SEO w SEOSEM24 mówili wprost – każdy przypadek jest inny i warty indywidualnego potraktowania. Pozycjonowanie SEO to proces, a nie procedura, którą wykonuje się od linijki. Wymaga przeprowadzenia wstępnego audytu, obserwacji, zaangażowania i stosowania określonych technik SEO. Ludzie z krakowskiej agencji wykazali jednak kilka aspektów, o które na pewno należy zadbać przy lokalnym pozycjonowaniu:
- wizytówka GMF – w ogóle profil Google Moja Firma to dziś w zasadzie standard i konieczność. Darmowe narzędzie tego uber popularnego serwisu to możliwość na darmową i skuteczną promocję swojej działalności. Możemy tam umieścić wszystkie istotne informacje o naszej firmie – nazwę, logo, profil działalności, ofertę, cennik, godziny otwarcia, zdjęcia i co najważniejsze – lokalizację. Klient z poziomu Google w swoim telefonie widzi, czy jesteśmy czynni, co możemy mu zaoferować, za jaką cenę i jak blisko niego jesteśmy. Dziś to w zasadzie obowiązek, jeśli mamy firmę,
- starania o opinie klientów – nawet jeśli nie są do końca przychylne, warto, aby zaistniały. Najlepiej na naszej wizytówce GMF. Dlaczego? Ich obecność świadczy o żywym zainteresowaniu firmą. Nikt nie pisze długich i bogatych w detale komentarzy wobec firm, którymi nie jest zainteresowany. Zarówno ich obecność, wysokość w skali gwiazdek, jak i treściwość mają wpływ na lokalne pozycjonowanie. Jak można zabiegać o takie opinie? Przede wszystkim wysoką jakością usług, ale także delikatną sugestią, prośbą lub obietnicą uczestnictwa w dużej społeczności klientów danej firmy,
- linki regionalne – linkowanie zewnętrzne to aspekt, o który dba się w każdym pozycjonowaniu SEO. Jeśli z wiarygodnych w oczach robotów Google stron linki prowadzą właśnie na naszą stronę lub wizytówkę GMF – to wzmaga naszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Google ma swoją tajną bazę stron, które uważa za wiarygodne. Jeśli z nich link prowadzi do nas – tym lepiej. W pozycjonowaniu lokalnym dodatkowo chodzi o to, aby zadbać o linkowanie z wiarygodnych regionalnych serwisów lub for,
- optymalizacja on-site – poza zwyczajowymi kryteriami, ważne jest, aby na stronie nie zabrakło odniesień regionalnych – nazwa miasta, powiatu, gminy, województwa, dzielnicy czy ulicy.
Jakie narzędzia do lokalnego SEO polecają eksperci z SEOSEM24?
Do pozycjonowania lokalnego warto używać darmowych i skutecznych narzędzi. Wykazują one w prosty sposób to, w czym nasza strona jest dobra pod względem lokalnego SEO, a nad czym należy jeszcze popracować. Wskażmy kilka przykładów narzędzi, które używane są przez profesjonalne agencje, takie jak SEOSEM24.
- GMBspy – wtyczka do Google Chrome, która przegląda profile Google Moja Firma z danego typu działalności. Zwraca uwagę na jakość kodu html zarówno naszą, jak i konkurencji. Wskazuje, co można poprawić w kwestii optymalizacji wizytówki GMF,
- GMB Everywhere – również wtyczka do Google Chrome. Poza tym co potrafi GMBspy, wtyczka umożliwia także podstawowy audyt SEO swojej, jak i konkurencyjnej wizytówki. Audyt określa jakość publikowanej treści, jej częstotliwość oraz ocenia zaangażowanie właściciela profilu GMF,
- PlePer Local SEO Tools – to także narzędzie do przeprowadzania prostych audytów SEO wizytówki GMF. Program sprawdza, jaka jest widoczność naszej wizytówki, zarówno z poziomu prostej wyszukiwarki, jak i panelu wiedzy. Występuje także w wersji rozszerzonej i płatnej, cena zaczyna się od 10 dolarów miesięcznie,
- Google Analytics – bardzo popularne narzędzie w pracy specjalistów od SEO. Dane pochodzą z samego źródła, czyli od Google. Narzędzie daje pogląd na realny ruch na stronie. Możemy zobaczyć, co – ujmując rzecz statystycznie – robił na stronie użytkownik. W co klikał, jakie treści czytał i jak długo,
- Google Trends – w tym narzędziu popularnego giganta otrzymamy wiedzę użyteczną przy planowaniu treści SEO. Dowiemy się, jakie są zainteresowania użyhtkowników sieci zarówno w skali lokalnej, jak i globalnej. Dzięki temu unikniemy wstawiania artykułów, opisów czy wpisów na bloga pozbawionych istotnych walorów SEO,
- PageSpeed Insights – narzędzie, które z kolei przydatne będzie w pozycjonowaniu lokalnym ukierunkowanym pod kątem użytkowników mobilnych. Klienci, którzy korzystają z rozwiązań mobilnych – telefon, tablet – często korzystają z internetu LTE. Dlatego istotna jest dla nich szybkość wczytywania strony, zarówno jako cała, jak i jej poszczególne części składowe. Dość podobnie działa Gooble Mobile Friendly Test,
- SurferSEO – dobre narzędzie do badania skuteczności fraz kluczowych. Wpisujemy jedną z nich, algorytm przeprowadza analizę strony, z którą ja wiążemy i otrzymujemy wyniki. Dowiemy się, w formie graficznej i tekstowej, jak zadana strona odpowiada wymogom SEO i zadanej frazy kluczowej. Oprócz tego narzędzie potrafi sugerować frazy na podstawie wskazanych stron konkurencji,
- Ahrefs – tym razem narzędzie do analizy profilu linkowego. Z punktu dowiadujemy się, na jakich stronach lub podstronach istnieją odnośniki do naszej strony. Wiemy też od razu, jaka jest siła i wiarygodność linkowania zewnętrznego i których stron najlepiej jest się pozbyć wedle algorytmu indeksacji.
Reviews Audit – narzędzie szybkiego audytu wizytówki GMF
Na szczególną uwagę zasługuje narzędzie Reviews Audit. Jest ono integralną częścią metodologii, którą zastosował serwis Rating Captain, opracowując swój ranking TOP10 agencji SEO w Polsce. Tym samym, w którym pierwsze miejsce zajęła agencja SEOSEM24 z Krakowa. O co dokładnie chodzi? Serwis postanowił sprawdzić, które agencje SEO same potrafią zadbać o własne pozycjonowanie. Analitycy Rating Captain wpisali w Google frazę „agencje SEO” z lokalizacją ustawioną na całą Polskę. Następnie zebrali wyniki o:
- najlepszej widoczności,
- najwyższej liczbie ocen,
- najwyższej średniej ocen.
Reviews Audit z kolei posłużyło do bardziej szczegółowej analizy profili GMF każdego z laureatów. Ostatecznie pierwsze miejsce przyznano SEOSEM24, ale na podium znaleźli się także Widoczni z Poznania oraz Delante, również z Krakowa.
Co bada narzędzie Reviews Audit? Jak to się ma do lokalnego SEO?
Reviews Audit bierze na warsztat firmową wizytówkę danego profilu GMF. Wykazuje jej mocne cechy pod kątem pozycjonowania SEO, a także to, nad czym należy jeszcze popracować. Narzędzie zwraca uwagę m.in. na :
- widoczność profilu w sieci – komplet i jakość informacji oraz liczbę dobrze prowadzonych wizytówek, co szczególnie jest istotne w przypadku istnienia oddziałów regionalnych firmy,
- wiarygodność ocen i komentarzy pozostawianych przez internautów – serwis sprawdza i ocenia stosunek ilości ocen do ogólnej ich średniej. Zwraca uwagę na to, jak treściwe i wartościowe są komentarze pozostawione przez klientów. Posługuje się przy tym specjalnymi algorytmami, które wyczulone są na fałsz i podejrzanie małą liczbę negatywów,
- reakcję właściciela profilu na pozostawiane oceny oraz sposób interakcji z klientami – serwis drobiazgowo sprawdza, jak często właściciel wizytówki GMF odpowiada na komentarze klientów, jak treściwie to robi i z jakim opóźnieniem. To wpływa na jeden z istotnych czynników w ocenie ogólnej,
- ogólny odbiór firmy oraz towarzyszący jej sentyment klientów – na tych i innych podstawach badany jest też ogólny odbiór, jaki towarzyszy profilowi. Narzędzie określa sentyment (pozytywny, neutralny lub negatywny) wedle zauważonych tendencji. Jednym z czynników jest dopływ nowych ocen i komentarzy pozostawionych na wizytówce GMF w ciągu 3 miesięcy poprzedzających wykonanie audytu.
Jest tego więcej. Serwis także pokazuje, jak dana wizytówka radzi sobie w sieci względem potencjalnej konkurencji. Reviews Audit wszystkie te czynniki ocenia z osobna oraz wystawia wynik całkowity. Jest to narzędzie darmowe, dzięki któremu każdy samodzielnie może wynikać mini audyt własnego profilu GMF. Dzięki temu przynajmniej podstawowe bolączki mogą zostać wyeliminowane, by uniknąć prostych, acz niekorzystnie wpływających na pozycjonowanie błędów.
Jak to wpływa na lokalne SEO?
Reviews Audit bierze takie, a nie inne czynniki pod uwagę nie bez przyczyny. To właśnie one w sporym stopniu wpływają na pozycjonowanie SEO. Podobnie jak w wynikach wyszukiwania stron internetowych, także i wizytówki GMF są lepiej widoczne, jeśli są dobrze i licznie oceniane. Treściwe komentarze, które spotykają się z żywą interakcją pokazują Google, że firma jest godna zaufania. Podobnie rzecz się ma z ilością i rodzajem informacji, jakie wstawiamy na nasz profil GMF. Im informacji (istotnych) jest tam więcej, najlepiej uzupełnionych o jakieś multimedium – zdjęcie, filmik, logo – tym widoczność w wynikach jest wyższa.
Jak wypada wizytówka SEOSEM24 w audycie Reviews Audit?
Zwycięstwo w rankingu uznanego serwisu Rating Captain było głównym powodem, dla którego poprosiliśmy SEOSEM24 o wyjaśnienie kilku kwestii związanych z lokalnym SEO. Ich wizytówka GMF jest dość ciekawym przykładem na to jak istotne to narzędzie we współczesnym marketingu internetowym. Ściślej – jej prawidłowe prowadzenie i pozycjonowanie. Zobaczmy:
- Reviews Audit ocenił profil GMF firmy SEOSEM24 na 79%,
- na dzień przeprowadzenia badania wizytówka GMF miała 393 opinie, z czego średnia ocen wynosiła 4,97,
- widoczność w sieci została oceniona na 67%, profil co prawda miał komplet istotnych danych, ale serwis zaproponował zespolenie go z innymi, równoległymi profilami,
- w badaniu Matrix Analysis (stosunek ilości i średniej ocen oraz ich jakość) profil GMF otrzymał najwyższą klasę – A,
- na wizytówce w ciągu poprzedzającego badanie kwartału doszło aż 156 nowych opinii,
- serwis pochwalił SEOSEM24, że reaguje na opinie klientów szybko – średnio po 5 dniach i to w 95% przypadków,
- serwis ocenił, że firmie towarzyszy jednoznacznie pozytywny sentyment.
Opinie klientów o SEOSEM24
Te wszystkie wyniki zdają się potwierdzać opinie klientów, pozostawione na wizytówce SEOSEM24. Przytoczmy kilka z nich:
Najbardziej w tej agencji marketingowej mogę polecić usługę pozycjonowania wizytówki Google, bo z niej sama skorzystałam i widzę, że naprawdę daje efekty. Mam o wiele większe zainteresowanie sklepem u lokalnych klientów. Taki był zamiar 🙂 Polecam!
Klaudia Kocur
Tak naprawdę marketing internetowy to najlepszy sposób żeby wypromować sobie firmę. Dowiedziałam się tego gdy skorzystałam z pomocy tej agencji i dostałam raport z audytu SEO i strategię marketingową, dzięki którym zdecydowałam co dalej. Teraz po pozycjonowaniu strony juz wiem ze było warto. Zyski są 😉 Polecam
Alicja Banach
Była analiza konkurencji, było pozycjonowanie wizytówki Google, a teraz dzięki temu będzie nowy oddział 😉 Więc jak najbardziej opłaca się i warto inwestować w marketing, zwłaszcza w tak dobrej agencji reklamowej.
Adrian Sadowski
Co warto podkreślić, zarówno Reviews Audit jak i Rating Captain opierali się na wymiernych, „suchych” liczbach. Agencja jest liderem zestawienia nie pierwszy raz. Zwyciężyła także w zestawieniu, w którym Rating Captain badał ranking najlepszych agencji SEO w Polsce. Ponownie o sukcesie SEOSEM24 zadecydowały opinie klientów oraz wzorowo prowadzona i pozycjonowana wizytówka GMF. Uznaliśmy, że jest to dostateczny argument, aby właśnie ich ekspertów poprosić o pomoc w sporządzeniu tego artykułu.
Wnioski – jakie są wymierne korzyści z pozycjonowania lokalnego SEO?
Wychodzi więc na to, że stosowanie pozycjonowania lokalnego SEO to niemal konieczność, jeśli prowadzi się działalność skierowaną do regionalnej grupy docelowej. Techniki SEO, wykorzystując bardziej nakierowane na lokalny rynek narzędzia, działają skuteczniej wobec tych, którzy mieszkają bliżej naszej firmy a do tego przejawiają potrzebę skorzystania z naszych usług lub zakupu naszych towarów. Podobnie rzecz się ma z innymi aktywnościami – przekaz kulturalny, polityczny, ideowy, marketingowy. Jak pozycjonowanie lokalne SEO przekłada się w praktyce na wyniki? Kilka przykładów znajdziesz poniżej:
- docieramy do klientów, którzy są potencjalnie najbardziej zainteresowani naszą ofertą czy przekazem,
- nie musimy konkurować z krajowymi czy międzynarodowymi gigantami, którzy mają globalną ofertę,
- wpisujemy się w naturalne tendencje tego, w jaki sposób użytkownicy sieci korzystają z Google,
- zyskujemy rozpoznawalność na rynku lokalny, niekiedy w skali mikro, co dla pewnych branż jest nie do przecenienia,
- możemy to zrobić przy użyciu podobnych technik i narzędzi jak ogólnopolskie czy globalne pozycjonowanie SEO.
Teoretycznie każdy mógłby zrobić to sam. Niemniej praktyka pokazuje, że najlepsze efekty uzyskuje się, jeśli w pozycjonowanie użyje się wiedzy i doświadczenia. Takie mają eksperci w uznanej agencji. Korzystając z takiej pomocy można zyskać czas i efekt, który wymiernie wpływa na wzrost zainteresowania klientów, no i zysk.